Seria internetowych oszustw w powiecie skarżyskim. 180 tysięcy złotych strat w kilka dni

Blisko 80 tysięcy złotych stracił 65-letni mieszkaniec gminy Suchedniów przy sprzedaży opon na popularnym portalu ogłoszeniowym. Ponad 100 tysięcy złotych zainwestowanych w rzekome kryptowaluty stracił z kolei 56-letni mieszkaniec Skarżyska-Kamiennej. Oba przypadki w ostatnich dniach zgłoszono skarżyskim policjantom, którzy ponownie apelują o ostrożność przy transakcjach w sieci.

DAREK11
polska, policja, noc, radiowóz, miasto, samochód, wypadek, datek, pojazdy, patrol, policjant, policjantka, mundurowi, syrena, patrolowanie, interwencja, wydarzenie, akcja, mandat, kara, wykroczenie, covid, alarmowo, pomoc, prawo, punkty karne, galeryjka, znak, napis, symbol, mundur, kodeks
DAREK11 polska, policja, noc, radiowóz, miasto, samochód, wypadek, datek, pojazdy, patrol, policjant, policjantka, mundurowi, syrena, patrolowanie, interwencja, wydarzenie, akcja, mandat, kara, wykroczenie, covid, alarmowo, pomoc, prawo, punkty karne, galeryjka, znak, napis, symbol, mundur, kodeks
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | DAREK11

Oszustwo przy sprzedaży opon

W poniedziałek do Komendy Powiatowej Policji w Skarżysku-Kamiennej zgłosił się 65-letni mieszkaniec gminy Suchedniów. Mężczyzna poinformował, że został oszukany podczas sprzedaży kompletu opon, które wystawił na znanym portalu sprzedażowym za 750 zł.

Krótko po dodaniu ogłoszenia otrzymał informację, że sprzedaż rzekomo została zakończona, a do sfinalizowania transakcji konieczne jest potwierdzenie tożsamości. Sprzedający kliknął w przesłany link i udostępnił swoje dane. Następnie skontaktowała się z nim kobieta podająca się za pracownicę banku.

W trakcie rozmowy mężczyzna, nie podejrzewając oszustwa, kilkukrotnie podał otrzymane na telefon kody autoryzacyjne, które – jak zapewniała rozmówczyni – miały służyć weryfikacji transakcji. Gdy nagle połączenie zostało przerwane, 65-latek zalogował się na swoje konto bankowe. Wówczas okazało się, że zniknęły jego oszczędności – blisko 80 tysięcy złotych.

"Inwestycja" w kryptowaluty zakończona stratą

Dzień później, we wtorek, skarżyscy policjanci przyjęli kolejne zawiadomienie. Tym razem 56-letni mieszkaniec Skarżyska-Kamiennej powiadomił o utracie ponad 100 tysięcy złotych w związku z internetowymi "inwestycjami" w kryptowaluty.

Wszystko zaczęło się w maju, kiedy skontaktowała się z nim kobieta podająca się za pracownicę firmy zajmującej się inwestowaniem w różne aktywa. Namówiła mężczyznę do założenia konta na platformie inwestycyjnej. Został mu przydzielony "opiekun" – rzekomy ekspert-analityk.

Początkowe wyniki zachęcały do dalszych wpłat – na ekranie komputera 150 dolarów miało zostać w krótkim czasie niemal pięciokrotnie pomnożone. Kolejne osoby kontaktowały się z mężczyzną, oferując pomoc przy przelewach i tzw. optymalizacji inwestycji.

Problemy pojawiły się, gdy 56-latek postanowił wypłacić zgromadzone środki. Zaczął słyszeć o rzekomych blokadach konta, konieczności dodatkowej weryfikacji i wnoszenia kolejnych opłat, aby "odblokować" pieniądze. Seria sprzecznych tłumaczeń i żądań dopłat w końcu wzbudziła jego niepokój. Ostatecznie mężczyzna zorientował się, że padł ofiarą sprytnie przygotowanego oszustwa i stracił ponad 100 tysięcy złotych. Sprawę zgłosił skarżyskim policjantom.

Policja apeluje o ostrożność

Skarżyska policja po raz kolejny przypomina, że ostrożność i weryfikacja informacji to dziś najlepsza ochrona przed oszustami. Funkcjonariusze apelują:

  • Nigdy nie podawaj kodów jednorazowych ani haseł osobom dzwoniącym, nawet jeśli podają się za pracowników banku czy instytucji zaufania publicznego.
  • Dokładnie sprawdzaj adresy stron internetowych – fałszywe witryny często do złudzenia przypominają oryginalne.
  • Nie klikaj w linki przesyłane w wiadomościach SMS, komunikatorach czy e-mailach, jeśli dotyczą płatności, potwierdzeń tożsamości lub "aktualizacji danych".
  • W przypadku inwestycji w sieci zachowaj szczególną ostrożność – obietnice szybkiego, wysokiego i pewnego zysku są najczęściej sygnałem ostrzegawczym, a nie okazją.
  • W razie wątpliwości skontaktuj się bezpośrednio z bankiem lub instytucją, korzystając z oficjalnych numerów infolinii dostępnych na stronie internetowej.

Policjanci zachęcają również, by o podejrzanych wiadomościach, telefonach czy "okazjach inwestycyjnych" rozmawiać z bliskimi – szczególnie starszymi członkami rodziny – i wspólnie reagować, zanim dojdzie do utraty oszczędności.

Wybrane dla Ciebie

Reklama

Reklama

KIELCE112.PL